In 3 stappen naar content voor je website

Voor de bouw van een (nieuwe) website is het maken van de inhoud (content) best een lastige taak. Vaak is er binnen een organisatie nooit eerder een duidelijke structuur gemaakt in de diensten en/of onderdelen. Een goede website heeft wel structuur nodig om het de bezoeker makkelijk te maken en alles overzichtelijk te houden. Een goede structuur maakt de website duidelijker en zal helpen de bezoeker sneller van de gewenste informatie te voorzien.

Onder ‘content’ wordt overigens niet alleen tekst bedoeld, maar ook beeldmateriaal zoals; foto’s en video’s, maar bijvoorbeeld ook; veel gestelde vragen, ervaringen van klanten, voorwaarden en download-bestanden.

Wij kunnen als reclamestudio natuurlijk prima content verzorgen. De basis (waar de website over moet gaan) zal toch echt door de opdrachtgever zelf moeten worden aangeleverd. De opdrachtgever weet zelf het best wat er op de website verteld moet gaan worden. Wij merken wel dat dit stukje ‘zelf doen’ vaak wordt onderschat en daardoor uitgesteld. Hier zijn een aantal verschillende redenen voor, maar de meest voorkomende zijn: Gebrek aan tijd, gebrek aan schrijfvaardigheid, of er is niet duidelijk waar de website nu precies over moet gaan.
Bij het maken en structureren van de content zijn een aantal stappen belangrijk:

1. Inventariseer wat er al is

kijk welke content er al beschikbaar is, bijvoorbeeld uit brochures, jaarverslagen presentaties en dergelijke. Beoordeel vervolgens wat hiervan nog relevant is en gebruik deze teksten voor de website.

2. Plan het maken van nieuwe content

Wanneer er toch nieuwe tekst en/of beeldmateriaal moet komen, bepaal dan wat en wie dit gaat verzorgen. Het maken van content eist aandacht en zoals besproken wordt dit vaak onderschat. Voorkom vertraging door content op te pakken als een project met een vaste planning.

3. Breng structuur aan in je content

Wanneer alle content beschikbaar is, wordt het tijd om na te denken over hoe we deze presenteren op de website. Bedenk welke pagina’s er nodig zijn, hoe deze met elkaar in verbinding staan en wat je per pagina wilt bereiken. Om dit inzichtelijk te maken hebben wij een basis organigram of ‘sitemap’ (website-structuur) opgezet. Deze bevat de basiselementen waarmee makkelijk een start gemaakt kan worden in het samenstellen van de website. Natuurlijk kan dit organigram naar wens worden aangepast. Begin met het invullen en er ontstaat vanzelf een overzicht van de inhoud en wat er per onderdeel moet gaan gebeuren. Maak je liever helemaal zelf een organigram of ‘boomstructuur’? Gebruik dan de gratis tool hiervoor op app.diagrams.net.
Hopelijk helpt dit structuur te krijgen in de gewenste website en kunnen we samen zo effectief mogelijk tot het gewenste resultaat komen.

Gesloten voor reacties.